Danıştay 10. Dairesi, hükümlü ve tutukluları ziyaret edebilecek kişileri belirleyen, ''Hükümlü ve Tutukluların Ziyaret Edilmeleri Hakkında Yönetmeliğin'' 14. maddesini oy birliğiyle iptal etti.
Danıştay 10. Dairesi, hükümlü ve tutukluları ziyaret edebilecek kişileri belirleyen, ''Hükümlü ve Tutukluların Ziyaret Edilmeleri Hakkında Yönetmeliğin'' 14. maddesini oy birliğiyle iptal etti.
Müebbet ağır hapis cezasına mahkum olan ve cezası Ankara 2 Nolu F Tipi yüksek güvenlikli kapalı ceza infaz kurumunda infaz edilen M.Ş, Adalet Bakanlığı'nın 17 Haziran 2005'te yayımlanan Hükümlü ve Tutukluların Ziyaret Edilmeleri Hakkında Yönetmeliğin ''ziyaret edebilecek kişiler'' başlıklı 14. maddesinin iptali istemiyle Danıştay'da dava açtı.
Danıştay 10. Dairesi, yönetmeliğin, ''Hükümlü ve tutuklular, anne, baba, eş, çocuk ve torunlarıyla ayda bir gün açık görüş yapabilir. Görüş günleri kurumca belirlenir. Kınama cezası dışında disiplin cezası almış ve bu cezası kaldırılmamış hükümlü ve tutuklular açık görüşten faydalanamaz. Koşullarının uyması durumunda kapalı görüş hakkı saklıdır'' düzenlemesini içeren 14. maddeyi oy birliğiyle iptal etti.
Dairenin kararında, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ile hükümlü ziyaretlerinin düzenlendiği, dava konusu yönetmeliğin bu kanun hükümlerine dayanılarak hazırlandığı anımsatıldı.
İlgili mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, Adalet Bakanlığına ziyaretçileri belirleme yetkisinin verilmediğinin görüleceği belirtilen kararda, ziyaretçilerin ister açık ister kapalı olsun tüm görüşlerde yasada sayılan kişiler olduğu, düzenleyici işlemle bu kişilerin sınırlandırılamayacağı vurgulandı.
Kararda, 5275 sayılı Kanun'un ''Hükümlüyü Ziyaret'' başlıklı 83. maddesinin gerekçesinde de ''...maddenin birinci fıkrasında genel kural olarak hükümlülerin kimler tarafından hangi zamanlarda ve hangi aralıklarla ziyaret edilecekleri belirtilmiştir'' denilerek, hükümlülerin ziyaretçilerinin yasa maddesiyle belirlenmesinin amaçlandığı ifade edildi.
Dairenin kararında, ''Bu durumda, dayanağı yasaya aykırı olarak açık görüşe gelebilecek ziyaretçileri sınırlayıcı düzenleme getiren Yönetmeliğin dava konusu 14. maddesinde, Anayasanın 124. maddesine ve normlar hiyerarşisine uyarlık bulunmamaktadır'' denildi.
Karara itiraz eden Adalet Bakanlığı, bir genelge ile Yönetmeliğin 14. maddesinde değişiklik yapılıncaya kadar ziyaretlerin yapılması için 5275 sayılı Kanunun 83'üncü maddesinin uygulanacağını bildirdi. Genelgede, hükümlü ve tutuklulara, bu maddenin birinci fıkrasında sayılan eş, üçüncü dereceye kadar kan ve kayın hısımları, vasisi, kayyımı ve kuruma kabullerinde bildirdikleri üç kişi ile açık görüş yapabileceklerinin bildirilmesi, talep halinde bu kişilerle hükümlü tutukluların açık görüş yapabilmeleri için ceza infaz kurumlarında gerekli koşulların sağlanması istendi.
Adalet Bakanlığının itirazını, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu görüşecek.
AA
Müebbet ağır hapis cezasına mahkum olan ve cezası Ankara 2 Nolu F Tipi yüksek güvenlikli kapalı ceza infaz kurumunda infaz edilen M.Ş, Adalet Bakanlığı'nın 17 Haziran 2005'te yayımlanan Hükümlü ve Tutukluların Ziyaret Edilmeleri Hakkında Yönetmeliğin ''ziyaret edebilecek kişiler'' başlıklı 14. maddesinin iptali istemiyle Danıştay'da dava açtı.
Danıştay 10. Dairesi, yönetmeliğin, ''Hükümlü ve tutuklular, anne, baba, eş, çocuk ve torunlarıyla ayda bir gün açık görüş yapabilir. Görüş günleri kurumca belirlenir. Kınama cezası dışında disiplin cezası almış ve bu cezası kaldırılmamış hükümlü ve tutuklular açık görüşten faydalanamaz. Koşullarının uyması durumunda kapalı görüş hakkı saklıdır'' düzenlemesini içeren 14. maddeyi oy birliğiyle iptal etti.
Dairenin kararında, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ile hükümlü ziyaretlerinin düzenlendiği, dava konusu yönetmeliğin bu kanun hükümlerine dayanılarak hazırlandığı anımsatıldı.
İlgili mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, Adalet Bakanlığına ziyaretçileri belirleme yetkisinin verilmediğinin görüleceği belirtilen kararda, ziyaretçilerin ister açık ister kapalı olsun tüm görüşlerde yasada sayılan kişiler olduğu, düzenleyici işlemle bu kişilerin sınırlandırılamayacağı vurgulandı.
Kararda, 5275 sayılı Kanun'un ''Hükümlüyü Ziyaret'' başlıklı 83. maddesinin gerekçesinde de ''...maddenin birinci fıkrasında genel kural olarak hükümlülerin kimler tarafından hangi zamanlarda ve hangi aralıklarla ziyaret edilecekleri belirtilmiştir'' denilerek, hükümlülerin ziyaretçilerinin yasa maddesiyle belirlenmesinin amaçlandığı ifade edildi.
Dairenin kararında, ''Bu durumda, dayanağı yasaya aykırı olarak açık görüşe gelebilecek ziyaretçileri sınırlayıcı düzenleme getiren Yönetmeliğin dava konusu 14. maddesinde, Anayasanın 124. maddesine ve normlar hiyerarşisine uyarlık bulunmamaktadır'' denildi.
Karara itiraz eden Adalet Bakanlığı, bir genelge ile Yönetmeliğin 14. maddesinde değişiklik yapılıncaya kadar ziyaretlerin yapılması için 5275 sayılı Kanunun 83'üncü maddesinin uygulanacağını bildirdi. Genelgede, hükümlü ve tutuklulara, bu maddenin birinci fıkrasında sayılan eş, üçüncü dereceye kadar kan ve kayın hısımları, vasisi, kayyımı ve kuruma kabullerinde bildirdikleri üç kişi ile açık görüş yapabileceklerinin bildirilmesi, talep halinde bu kişilerle hükümlü tutukluların açık görüş yapabilmeleri için ceza infaz kurumlarında gerekli koşulların sağlanması istendi.
Adalet Bakanlığının itirazını, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu görüşecek.
AA
Yorumlayınız "DANIŞTAY'DAN TUTUKLU GÖRÜŞMESİNE İPTAL"
Yorum Gönder
“Hiç kimse yalnızca borcundan dolayı özgürlüğünden yoksun bırakılamaz “